Monday 4 June 2012

Psykiatri och funderingar.

Efter jag började på mitt nya arbete så har jag tagit del av många Psykiatriska utredningar på föräldrar i de ärenden jag nu handlägger, mest i form av oberoende utredningar för domstolsförhandlingar.

En sak som jag funnit lite förvånande är hur folk verkar ha fått och kunna få en psykiatrisk diagnos utan att det finns någon direkt utredning eller utlåtande om det. Det framkommer sällan vart denna diagnos kommit ifrån, vem som gjort det eller hur symptomen i diagnoses är relevant för individen. Detta finner jag mycket udda, även om jag nu inte är någon expert på området så tycker jag en detaljerad utredning borde ligga till grund för en psykiatrisk diagnos, men det är kanske inte så det fungerar i Sverige heller?

I ett ärende har en person blivit beskiven som lidande av "aspects of antisocial personality disorder", men detta ges det inga detaljer om alls och det framkommer inte vem som först sagt eller påstått detta heller. Jag vet inte heller om det är en formell diagnos, vilket det ju inte verkar vara, eller vilka aspekter som skulle vara relevanta för just denna person. Detta ställer därmed till lite problem för mig när jag utreder, för hur ställer jag mig till detta Psykiatriska utlåtande? Jag saknar ju alla detaljer om och kan därmed inte dra speciellt bra slutsatser om hur det påverkar honom, hans relation eller barnen i familjen.

Jag tycker det är frustrerande och även förvånande med tanke på att detta ärende är i domstol, detta är ett av flera exempel där psykiatriska rapporter inte är speciellt informativa eller hjälpsamma...

No comments:

Post a Comment