Sunday 3 June 2012

Frågestund.

Jag vet att det inte är så många som läser här, det beror nog mest på ganska oregelbundna uppdateringar överlag samt ett lite halvt dåligt fokus på socialt arbete i perioder också, men om någon har lite specifika frågor så skriv dem gärna under detta inlägg så ska jag besvara om jag kan.

Angående uppdateringar så kan jag inte lova att det blir speciellt bättre heller, det kommer när det kommer. Jag ska nog iaf försöka få upp lite mer bilder på lite allt möjligt, folk gillar ju bilder :)

Jag blev påmind i Fredag av hur glad jag ska vara att jag inte arbetar i "mottagningsgruppen" igen på denna arbetsplats, vilket jag gjorde för två år sen.

Jag var inbjuden till ett möte och "socialsekreteraren" från mottagningsgruppen var skrämmande dåligt förberedd och fick mycket kritik för det. Dock inte från mig, jag vet ju av personlig erfarenhet hur man i dessa grupper måste prioritera arbetsuppgifter otroligt mycket och det finns inte tid för allt och vissa saker blir därmed lidande. Dock tror jag inte man riktigt kan förstå det om man inte själv arbetat där, vilket syntes vid detta möte. Dock var ju kritiken inte osaklig eller obefogad, men förståelsen kanske inte riktigt var förmedlad så mycket.

3 comments:

  1. Hej!

    Jag har lite frågor om att jobba som socionom i england. Jag håller just nu på min gsccs registrering och undrar vem du vände dig till på ditt universitet för att få hjälp med den av formuläret som de ska fylla i?

    Vidare undrar jag hur lång erfarenhet du hade av att jobba som socionom i Sverige och inom vilket område innan du åkte till england? Blir lite orolig då jag hört mycket om att det är svårt att få jobba utan lång erfarenhet inom socialtjänst..själv har jag endast jobbat som behandlingsassistent på ett boende i 1,5 år..Väger praktikperioden något då man söker jobb om den är inom relevant område?

    Har du några tips om något som är bra att tänka på?

    Tack för en bra blogg!!! MVH/Sodabe

    ReplyDelete
  2. Hejs

    Jag var redan på plats i London när jag gjorde min GSCC registrering och pluggade psykologi. Jag bad en av mina lärare skriva under där det behövdes och GSCC accepterad det utan problem. Du kan säkert använda dig av vem som helst på ditt uni, lärare eller någon admin personal bara de ger sina kontaktinfo och är anställda så är det ok. Risken att de kontaktar någon är minimal, speciellt när det gäller betyg från Sverige.

    Jag hade jobbat ungefär 1 år i Sverige med barn och ungomsutredningar med myndighetsutövning, samt något år som enhetschef inom hemstjänsten. Men när jag kom var arbetamarknaden mycket mer aktiv än den är nu, detta var innan hela den offentliga sektorn kollpasade finansiellt så det var ganska enkelt att få jobb.

    Praktiken väger ganska liten roll här om den är gjord utomlands. Men lite väger den allt in och det kommer förenkla om den är gjort på socialkontor. Dock måste någon se över din CV som förstår sig på Engelska termer och kan formulera arbetsuppgifterna på ett sätt som är både korrekt och ser bra ut.

    Tvvärr kommer din erfarenhet som behandlingsassistens ses som relativt irrelevant. Den biten med boende och behandling inom socialt arbete är typ 50 år efter Sverige och de förstår inte alls hur stor skillnad det är och vilken bra kvalitet det är på sånt i Norden.

    Det kommer bli lite svårt att få jobb här nu om du saknar relevant arbetserfarenhet, men det är inte omöjligt och det är värt att komma över och prova. Svenskar är populära, vår utbildning står sig extremt bra jämfört med den Engelska så rent praktiskt kommer det gå bra med en Socionomexamen, dock gäller det att få in en fot först.

    Detta gäller ju dock inom barn och ungdom, vill du jobba med vuxna eller äldre så kan jag tyvärr inte ge så mycket råd. Dock är dessa områden mycket mer begränsade än i Sverige också. Den finns ingen direkt "vuxenavdelning" inom motsvarade socialtjänsten som arbetar med missbruk eller liknande.

    Något försörjningsstöd som i Sverige där socionomer arbetar existerar inte här heller. Det ses inte ens som socialt arbete.

    ReplyDelete
  3. Hej!

    Tack så hemskt mycket för ditt svar! Jag får pröva mig fram, inget är omöjligt som du säger!

    Med vänliga hälsningar/Sodabe

    ReplyDelete