Sunday 14 August 2011

Lön för Socionomer i London.

Jag tror inte jag skrivit så mycket, eller något på bloggen om löner här? Har det det så hoppas jag det vara ungefär samma som jag skriver nu :) Jag antar att många Socionomer som kanske funderar på att flytta över är intresserade av vad lönerna ligger på. Detta är min erfarenhet, men det kanske inte stämmer 100% med statistiken.

Söker man en fast anställning, vilket jag inte tycker man ska utan väldigt goda orsaker, så ligger lönerna för första jobbet ofta runt £26000 till kanske £28000 per år. Sen går de sakta upp under 1-3 år och ligger omkring £33000 ish. Det varierar ju en del, men detta kan ses som ok riktlinjer. Ibland går lönen upp fortare och ibland lite långsammare, det beror på omständigheter.

Om jag minns rätt ligger medellönen i hela UK på runt £25 000 per år

Efter 3-4 år kan man sen söka sig till "Senior" eller "Principal" positioner om man vill och som ligger runt kanske £35000 till £40000 per år. Efter det blir det lite mer arbetsledande positioner och lönerna går, beroende på vilken roll och vilket område, till £45000-£50000. Kanske även lite mer, men det är jag osäker på. Det finns även en massa andra olika roller för socionomer inom "myndighter" osv men jag är osäker på lönerna på alla dessa olika roller, dock brukar det vara mer erfarna om söker dessa så de ligger säkert på £40000 plus iaf. Men det varierar ju mycket beroende på roll.

Dock finns det ju även en stor marknad för vikarier här, speciellt inom child protection, men även andra områden. Nu är ju den marknaden lite dålig för tillfället pågrund av alla besparningar, men det finns fortfarande jobb.

När det gäller vikariejobb ser man på lönen per timme. Den kan variera ganska mycket. Allt från £18 till £40 för en Socionom som är registrerad med GSCC här. Nu är ju dock roller som betalar £40/h ovanliga och då måste man vara väldigt erfaren. Ofta är dessa roller även arbetsledande, gruppledare eller vice gruppledare osv. Men det finns även "vanliga" utredarpositioner, men det har jag sett väldigt sällan och handlar då främst om akutbehov under kort tid.

När man börjar sitt första jobb här direkt från Sverige måste man vara lite flexibel, och kan då bli tvungen att acceptera £18-£20/h. Men efter ett år här ska man helt kunna få £24 eller £25 per timme. Sen efter det blir det lite segt, speciellt nu i detta klimat som vi har med besparningar.

Hur mycket man får ut i månaden/veckan beror lite på hur man arrangerar sina utbetalningar, man får ju inte betalt direkt av arbetsgivaren utan det går till den agencies som skaffat dig jobbet. Sen kan de betala dig via umbrella, limited company eller liknande.

Beroende på hur man arrangerar det brukar man få runt 66%, 77% eller 85% av sin lön efter skatt. Arbetstiden är oftast 36h.

Så säg att man får £25/h och arbetar 36h det innebär 25x36=900. Det blir då £900 per vecka före skatt, med 85% får man då ut per vecka £756.

Vilken om man ser per år är otroligt mycket mer än vad man får på en fast tjänst. Det är väl därför jag tycker det är bäst att söka sig till vikarietjänster. Skillnaden är så stor att det inte går att ignorera helt enkelt.

Hoppas någon får lite nytta av denna mycket pedagogiska tråd om Socionomers löner i London :)

No comments:

Post a Comment