Sunday 8 July 2012

PAMs

Vi använder oss bland annat av PAMs (Parenting Assessment Manual) på jobbet.

http://www.pillcreekpublishing.com

Hemsidan ser ganska nördig ut, eller billig och sunking kanske är bättre beskrivningar.

Programmet och verktyget är väldigt omfattande och på gränsen till extremt evidensbaserat gällande minsta lilla aspekt. Det fyller sin funktion och jag tycker det är bra rent generellt, men det är ju som alltid ganska brett och omfattar alltid en lång rad aspekter som är helt irrelevanta. Det är som det brukar vara med dessa "verktyg" inom socialt arbete med andra ord.

Som tur är gör jag som "klinisk" utredare inget av de mer enkla delarna och aspekterna, så det spar ju en hel del tid för mig och jag slipper göra sånt som det vore rent slöseri med resurser om jag gjorde.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det ännu, men jag är svagt positivt och efter jag har gjort det mer ska jag återkomma med en liten "review" :)

No comments:

Post a Comment