Sunday 17 July 2011

Helgen är nu över, jag är trött efter två dagars föreläsning.

Ännu en helg fylld med föreläsningar över, det var en intressant, roligt och troligen lärorik helg. Orsaken till att jag skriver troligen är att inte riktigt känner att jag bearbetat helgen och dess upplevelser ännu.

Mitt pluggande är ju numera väldigt fokuserat på terapi med barn och ungdomar, vilket innebär en lång rad olika kreativa aspekter som sätt att kommunicera. Kreativitet är väl inte direkt något som kommer helt självklart för mig, inte "konstnärlig" kreativitet iaf. Men jag har nog lärt mig uppskatta det på ett annat sätt efter denna helg samt det vi gjort tidigare på samma team. Denna helg handlade en hel del om lera, att måla i grupp samt skådespel. Vilket inkluderade en massa praktiska element, inte bara teori.

Spontant var jag ganska negativ till dessa kreativa "metoder". Men jag inser  nog nu att det är det korkade sätt som de används till att försöka "utreda" barn och samla information från dem gällande övergrepp och trauma som är det som varit sjukt fel. Dessa metoder är arbetsmetoder inom terapi, jag anser starkt att de inte kan eller ska användas till att samla information för något att ändamål, det är då det blir sjukt fel.

Frågan är väl dock för min egen del hur jag ser mig använda dessa metoder, jag tror vissa aspekter är otroligt användbara, men jag delar nog inte direkt mina lärares perspektiv på dem fullt ut. Dock var det en otroligt givande helg, och det bådar gott inför framtiden, om jag nu orkar med detta i flera år till...imorgon är det jobb igen....

No comments:

Post a Comment